Hosting - Domeny - Internet - Telewizja

Strefa Klienta

Adrs Email: Hasło:

Przewodnik dla reklamodawców: współpraca z partnerem zewnętrznym

Wprowadzenie do reklam online i programu AdWords

AdWords to program reklamowy firmy Google pozwalający na wyświetlanie reklam na stronach Google i w witrynach partnerskich użytkownikom, którzy szukają produktów lub usług podobnych do tych oferowanych przez reklamodawców. Reklama AdWords pozwala Ci docierać do nowych klientów dokładnie w momencie, gdy szukają oni produktów z Twojej oferty. W zależności od wybranego typu kampanii płatność za reklamy może być naliczana za kliknięcia, wyświetlenia lub konwersje.

Po uruchomieniu pierwszych reklam automatycznie dostępne są dane na temat ich skuteczności. Dzięki temu partner, którego wybierzesz, może śledzić, które z Twoich reklam sprawdzają się najlepiej. AdWords nie tylko pomaga dokładnie poznać zwrot z inwestycji w reklamę, ale także daje narzędzia do samodzielnej optymalizacji kampanii reklamowych i zwiększania zwrotu z inwestycji.

Poza wyszukiwarką Google reklamy mogą być wyświetlane w sieci witryn partnerskich Google (podpisane jako „Reklamy Google”), a także w serwisie YouTube. Ta dodatkowa sieć reklamowa pozwala na wykorzystanie większej liczby formatów reklam, np. reklam graficznych czy wideo.

Google i partnerzy zewnętrzni

Uważamy, że program AdWords może przyczynić się do sukcesu Twojej firmy. Być może jednak nie masz czasu ani zasobów, by poświęcić je na utworzenie skutecznego konta AdWords i zarządzanie nim. Warto w takim wypadku skorzystać z pomocy eksperta.

W tym miejscu do gry wkraczają nasi partnerzy zewnętrzni: od dużych agencji reklamowych i wydawców katalogów firm po indywidualnych konsultantów. Nasze Programy partnerskie mają pomóc reklamodawcy w wyborze partnera zewnętrznego. Firmy zewnętrzne uczestniczące w tych programach umieszczają logo w swojej witrynie oraz mają za sobą zdane egzaminy certyfikacyjne. Najczęściej używane logo to AdWords Certified Partner oraz AdWords Authorized Reseller. Więcej informacji na temat logo i naszych programów partnerskich znajduje się na stronie www.google.com/adwords/partnerprograms.

By potwierdzić, że dana firma uzyskała certyfikat od Google, wystarczy kliknąć logo certyfikatu na stronie partnera. Jeśli certyfikat jest ważny, na stronie Google.pl wyświetli się profil partnera.

Współpraca z partnerem zewnętrznym

Zewnętrzny partner AdWords może pomóc zaoszczędzić firmie dużo czasu i energii. Warto na bieżąco śledzić wyniki kampanii reklamowych i kontaktować się z partnerem, jednocześnie delegując najbardziej czasochłonne czynności zarządzania kontem.

Oprócz środków na prowadzenie Twoich kampanii reklamowych partnerzy zewnętrzni często pobierają dodatkowe honorarium. Warto pamiętać, że zarządzanie kampaniami AdWords, raportowanie wyników, odpowiadanie na Twoje pytania, optymalizowanie kampanii i wiele innych czynności wykonywanych przez partnerów to cenna usługa. Naszym zdaniem ważne jest, aby reklamodawca był świadomy łącznego kosztu reklamowania się w AdWords, w tym wszelkich opłat naliczanych przez partnera zewnętrznego. Kwota ta pozwoli określić poziom zwrotu z inwestycji (ROI).

Poniżej przedstawiamy pięć wskazówek, na których warto oprzeć swoje decyzje:

1. Wybieraj ostrożnie Wybierając partnera zewnętrznego, szukaj firm posługujących się logo Certified Partner lub Authorized Reseller. W Wyszukiwarce partnerów Google możesz sprawdzić, czy dana firma posiada ważny certyfikat, lub też znaleźć certyfikowanego partnera. Dokonując wyboru, trzeba zwrócić uwagę na czas trwania umowy zawieranej z partnerem i dobrać go do swoich potrzeb. Istnieje kilka innych kryteriów, które mogą pomóc w wyborze właściwego partnera:

  • Czy dany partner współpracował wcześniej z firmami z Twojej branży?
  • Czy pracował z firmami o podobnych budżetach lub podobnym profilu odbiorców?
  • Jakie inne usługi partnera – poza AdWords – mogą przyczynić się do rozwoju Twojej firmy?

2. Zdecyduj się na jedną ofertę Podzielenie budżetu na wiele firm zewnętrznych, by sprawdzić, która z nich uzyska najlepsze wyniki, może być kuszące. Można tak zrobić, pod warunkiem jednak, że będą sprawdzane po kolei. Google nie wyświetla więcej niż jednej reklamy firmy na stronie wyników wyszukiwania, więc testowanie wielu firm jednocześnie będzie trudne.

3. Zdobywaj wiedzę o AdWords Zapoznanie się z wszystkimi tajnikami AdWords może zająć trochę czasu, ale poznanie podstaw programu nie trwa długo. Przeczytaj „Podstawy AdWords” poniżej lub wejdź do Centrum pomocy AdWords na support.google.com/adwords/?hl=pl, by dowiedzieć się więcej. Wiedza na temat programu AdWords pomoże Ci w podejmowaniu lepszych decyzji we współpracy z partnerem zewnętrznym.

4. Zaufaj doświadczeniu Jeśli współpracujesz z firmą, która zarządza już setkami kont AdWords, najprawdopodobniej możesz jej zaufać. Jeśli zdaniem partnera niektóre branże mają od dawna wyższy koszt reklamy online lub określone słowa kluczowe nie sprawdzą się w przypadku Twojej firmy, prawdopodobnie są to informacje poparte doświadczeniem.

5. Oceniaj skuteczność O ile budowanie świadomości marki pozostaje na drugim planie, najważniejszy w AdWords jest zwrot z inwestycji w reklamę (czyli liczba nowych klientów). Warto więc każdego miesiąca poświęcić trochę czasu na ocenę inwestycji i uzyskanych dzięki niej wyników.

Na co należy uważać

Uważamy, że zadowolenie reklamodawców z programu AdWords ma duże znaczenie. Jeśli nie należysz do grona zadowolonych reklamodawców, napisz nam o tym. Przedtem jednak spróbuj rozwiązać wszelkie problemy wspólnie z partnerem zewnętrznym.

Wiele firm zewnętrznych zdobyło nasze zaufanie, działając w najlepszym interesie swoich reklamodawców. Są jednak firmy zewnętrzne, które nie postępują w taki sposób. Poniżej przedstawiamy działania, na które trzeba uważać i o których należy nas poinformować:

  • Brak informacji na temat kosztów i skuteczności kampanii AdWords: na każdym etapie masz prawo znać przynajmniej liczbę kliknięć, liczbę wyświetleń oraz koszt reklam AdWords.
  • Gwarantowanie miejsca docelowego reklamy w określonym kanale reklamowym lub na konkretnej pozycji: nie można zagwarantować konkretnej pozycji na stronach wyszukiwarki Google. Pozycja reklamy AdWords jest określana na aukcji i zmienia się dynamicznie podczas każdego nowego wyszukiwania. Niektóre firmy zewnętrzne mogą pobierać honorarium tylko wtedy, gdy osiągną pożądane miejsce docelowe reklamy, ale firmy gwarantujące określoną pozycję (np. najwyższą pozycję za każdym razem, gdy użytkownik wyszuka Twoje słowo kluczowe) źle przedstawiają działanie programu AdWords.
  • Podawanie się za pracownika Google: poproś daną osobę o podanie nazwiska i przesłanie e-maila z adresu w domenie google.com. Jeśli nadal nie masz pewności, prześlij dany e-mail na powyższy adres.
  • Nękanie lub zastraszanie, aby zmusić Cię do rejestracji: tylko Ty możesz usunąć swoją firmę z bezpłatnych lub zwykłych wyników wyszukiwania w wyszukiwarce Google.
  • Mylące ceny: agencja nie może stosować budżetu reklamowego, który nie został z Tobą uzgodniony. Zadbaj o to, aby otrzymać oficjalny egzemplarz umowy na piśmie.
  • Utrzymywanie, że program AdWords wpłynie na pozycję firmy w bezpłatnych lub zwykłych wynikach wyszukiwania: reklamy w AdWords nie mają żadnego wpływu na pozycję firmy w bezpłatnych lub zwykłych wynikach wyszukiwania; są to dwie oddzielne sprawy.

Podstawy AdWords

  • Słowa kluczowe: wybrane słowa lub wyrażenia – gdy użytkownicy wyszukują te słowa w Google, reklama może pojawić się obok wyników wyszukiwania lub nad nimi.
  • Kliknięcia: liczba kliknięć reklamy przez użytkowników. Wyświetlenia: liczba wyświetleń reklamy.
  • Współczynnik klikalności (CTR): liczba kliknięć podzielona przez liczbę wyświetleń, przedstawiona jako wartość procentowa. Dobry CTR może poprawić średnią pozycję reklamy.
  • Średnia pozycja: średnia pozycja, na której pojawia się reklama. Na przykład pozycja 1-8 oznacza, że reklama jest zazwyczaj wyświetlana na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.
  • Koszt: łączna kwota, jaką reklamodawca wydaje w programie AdWords.
  • Konwersja: działanie będące wynikiem wyświetlenia reklamy, takie jak telefon od zainteresowanego klienta, potencjalna sprzedaż lub faktyczna sprzedaż. Zazwyczaj jest to dobry sposób mierzenia skuteczności reklam.

Zastrzeżenie: nie możemy zagwarantować odpowiedzi na każdy e-mail, ale zapewniamy, że zgłoszone uwagi zostaną przez nas sprawdzone, a w razie potrzeby podejmiemy odpowiednie kroki. Jeżeli masz pytanie na temat konta AdWords, odwiedź nasze Centrum pomocy na http://support.google.com/adwords/?hl=pl.