Wprowadzenie do reklam online i programu AdWords
AdWords to program reklamowy firmy Google pozwalający na wyświetlanie reklam na stronach Google i w witrynach partnerskich użytkownikom, którzy szukają produktów lub usług podobnych do tych oferowanych przez reklamodawców. Reklama AdWords pozwala Ci docierać do nowych klientów dokładnie w momencie, gdy szukają oni produktów z Twojej oferty. W zależności od wybranego typu kampanii płatność za reklamy może być naliczana za kliknięcia, wyświetlenia lub konwersje.
Po uruchomieniu pierwszych reklam automatycznie dostępne są dane na temat ich skuteczności. Dzięki temu partner, którego wybierzesz, może śledzić, które z Twoich reklam sprawdzają się najlepiej. AdWords nie tylko pomaga dokładnie poznać zwrot z inwestycji w reklamę, ale także daje narzędzia do samodzielnej optymalizacji kampanii reklamowych i zwiększania zwrotu z inwestycji.
Poza wyszukiwarką Google reklamy mogą być wyświetlane w sieci witryn partnerskich Google (podpisane jako „Reklamy Google”), a także w serwisie YouTube. Ta dodatkowa sieć reklamowa pozwala na wykorzystanie większej liczby formatów reklam, np. reklam graficznych czy wideo.
Uważamy, że program AdWords może przyczynić się do sukcesu Twojej firmy. Być może jednak nie masz czasu ani zasobów, by poświęcić je na utworzenie skutecznego konta AdWords i zarządzanie nim. Warto w takim wypadku skorzystać z pomocy eksperta.
W tym miejscu do gry wkraczają nasi partnerzy zewnętrzni: od dużych agencji reklamowych i wydawców katalogów firm po indywidualnych konsultantów. Nasze Programy partnerskie mają pomóc reklamodawcy w wyborze partnera zewnętrznego. Firmy zewnętrzne uczestniczące w tych programach umieszczają logo w swojej witrynie oraz mają za sobą zdane egzaminy certyfikacyjne. Najczęściej używane logo to AdWords Certified Partner oraz AdWords Authorized Reseller. Więcej informacji na temat logo i naszych programów partnerskich znajduje się na stronie www.google.com/adwords/partnerprograms.
By potwierdzić, że dana firma uzyskała certyfikat od Google, wystarczy kliknąć logo certyfikatu na stronie partnera. Jeśli certyfikat jest ważny, na stronie Google.pl wyświetli się profil partnera.
Zewnętrzny partner AdWords może pomóc zaoszczędzić firmie dużo czasu i energii. Warto na bieżąco śledzić wyniki kampanii reklamowych i kontaktować się z partnerem, jednocześnie delegując najbardziej czasochłonne czynności zarządzania kontem.
Oprócz środków na prowadzenie Twoich kampanii reklamowych partnerzy zewnętrzni często pobierają dodatkowe honorarium. Warto pamiętać, że zarządzanie kampaniami AdWords, raportowanie wyników, odpowiadanie na Twoje pytania, optymalizowanie kampanii i wiele innych czynności wykonywanych przez partnerów to cenna usługa. Naszym zdaniem ważne jest, aby reklamodawca był świadomy łącznego kosztu reklamowania się w AdWords, w tym wszelkich opłat naliczanych przez partnera zewnętrznego. Kwota ta pozwoli określić poziom zwrotu z inwestycji (ROI).
Poniżej przedstawiamy pięć wskazówek, na których warto oprzeć swoje decyzje:
1. Wybieraj ostrożnie Wybierając partnera zewnętrznego, szukaj firm posługujących się logo Certified Partner lub Authorized Reseller. W Wyszukiwarce partnerów Google możesz sprawdzić, czy dana firma posiada ważny certyfikat, lub też znaleźć certyfikowanego partnera. Dokonując wyboru, trzeba zwrócić uwagę na czas trwania umowy zawieranej z partnerem i dobrać go do swoich potrzeb. Istnieje kilka innych kryteriów, które mogą pomóc w wyborze właściwego partnera:
2. Zdecyduj się na jedną ofertę Podzielenie budżetu na wiele firm zewnętrznych, by sprawdzić, która z nich uzyska najlepsze wyniki, może być kuszące. Można tak zrobić, pod warunkiem jednak, że będą sprawdzane po kolei. Google nie wyświetla więcej niż jednej reklamy firmy na stronie wyników wyszukiwania, więc testowanie wielu firm jednocześnie będzie trudne.
3. Zdobywaj wiedzę o AdWords Zapoznanie się z wszystkimi tajnikami AdWords może zająć trochę czasu, ale poznanie podstaw programu nie trwa długo. Przeczytaj „Podstawy AdWords” poniżej lub wejdź do Centrum pomocy AdWords na support.google.com/adwords/?hl=pl, by dowiedzieć się więcej. Wiedza na temat programu AdWords pomoże Ci w podejmowaniu lepszych decyzji we współpracy z partnerem zewnętrznym.
4. Zaufaj doświadczeniu Jeśli współpracujesz z firmą, która zarządza już setkami kont AdWords, najprawdopodobniej możesz jej zaufać. Jeśli zdaniem partnera niektóre branże mają od dawna wyższy koszt reklamy online lub określone słowa kluczowe nie sprawdzą się w przypadku Twojej firmy, prawdopodobnie są to informacje poparte doświadczeniem.
5. Oceniaj skuteczność O ile budowanie świadomości marki pozostaje na drugim planie, najważniejszy w AdWords jest zwrot z inwestycji w reklamę (czyli liczba nowych klientów). Warto więc każdego miesiąca poświęcić trochę czasu na ocenę inwestycji i uzyskanych dzięki niej wyników.
Uważamy, że zadowolenie reklamodawców z programu AdWords ma duże znaczenie. Jeśli nie należysz do grona zadowolonych reklamodawców, napisz nam o tym. Przedtem jednak spróbuj rozwiązać wszelkie problemy wspólnie z partnerem zewnętrznym.
Wiele firm zewnętrznych zdobyło nasze zaufanie, działając w najlepszym interesie swoich reklamodawców. Są jednak firmy zewnętrzne, które nie postępują w taki sposób. Poniżej przedstawiamy działania, na które trzeba uważać i o których należy nas poinformować:
Zastrzeżenie: nie możemy zagwarantować odpowiedzi na każdy e-mail, ale zapewniamy, że zgłoszone uwagi zostaną przez nas sprawdzone, a w razie potrzeby podejmiemy odpowiednie kroki. Jeżeli masz pytanie na temat konta AdWords, odwiedź nasze Centrum pomocy na http://support.google.com/adwords/?hl=pl.